There was an error in this gadget

Sunday, October 16, 2016

50. MENILAI DIRI SENDIRI

Manusia dihidupkan sementara menunggu mati. Selepas mati manusia dihidupkan semula dan di situlah akan kekal selama-lamanya. Itulah dinamakan alam akhirat. Kehidupannya berbeza kerana ada syurga dan neraka. Syurga ertinya nyamanlah kehidupan dan jika di neraka maka sengsaralah kita.

Di mana akhirnya kita bergantung kepada sikap dan kelakuan semasa kita hidup di dunia. Lebih banyak kita membuat kebaikan, janji Allah ialah syurga dan begitulah di sebaliknya apabila lebih banyak kita membuat keburukan, ke nerakalah jawabnya.

Jika kita banyak membuat kebaikan, ia hendaklah dilakukan secara berterusan sepanjang masa sehiggalah ke akhir hayat. Jika banyak melakukan kesalahan dan keburukan dalam hidup kita, ia perlu dibuat perubahan dan bertaubatlah dengan segera tanpa menunggu waktu yang sesuai.

Salahkanlah diri sendiri setiap kali anda membuat kesalahan dan jangan sekali-kali kita menyalahi orang lain yang menyebabkan kita bertindak sedemikian. Tuhan akan memasukkan seseorang itu ke dalam neraka kerana salah lakunya sendiri bukan disebabkan oleh perbuatan orang lain ke atas dirinya.



No comments:

Post a Comment